فرآیندهای همکاری با اداره کل ارزش افزوده همراه اول

در این بخش فرآیند همکاری با اداره خدمات ارزش افزوده و ایجاد سرویس های تجاری شرح داده شده و علاقمندان به همکاری می‌توانند با استفاده از این راهنما مراحل همکاری را دنبال نمایند. هدف از انتشار این فرآیند شفاف سازی، تسهیل همکاری‌های جدید و ایجاد بستری کارآمد و مؤثر برای تعامل با اکوسیستم حوزه خدمات مبتنی بر محتوا می‌باشد فرآیند موردنظر دارای پنج بخش اصلی است که عبارتند از:

  • 1- عقد قرارداد و موضوعات حقوقی
  • 2- الزامات فنی
  • 3- تجاری‌سازی خدمات
  • 4- مدیریت و پشتیبانی
  • 5- تسویه مالی

1- عقد قرارداد و موضوعات حقوقی

در این بخش نحوه ارائه درخواست همکاری تا معرفی شرایط، ضوابط و الزامات عقد قرارداد همکاری معرفی شده و فرآیند تهیه و تنظیم مفاد قرارداد و تعیین تعهدات و در نهایت عقد قرارداد تشریح شده است.

1-1- نحوه ارائه درخواست
  • 1- ارسال نامه رسمی درخواست همکاری به معاونت بازاریابی و فروش شرکت ارتباطات سیار همراه با پیوست پروپوزال همکاری
  • 2- ارسال نامه یا ایمیل رسمی درخواست همکاری به اداره کل ارزش افزوده شرکت ارتباطات سیار همراه با پیوست پروپوزال همکاری

در پروپوزال پیوست حوزه ی فعالیت شرکت متقاضی به همراه تعریف محصول یا محصولات مربوط با حوزه ی سرویسهای دیجیتال میبایست به صورت کامل معرفی گردد. همچنین طرح تجاری برآورد شده نیز در پروپوزال پیوست گنجانده شود.

2-1- شرایط و الزامات همکاری

همکاری در حوزه ی خدمات مبتنی بر محتوا شرکت ارتباطات سیار به صورت کلی به 2 شکل مستقیم و غیر مستقیم میسر می باشد.

1-2-1- همکاری به صورت مستقیم

در این مدل مشارکت، قرارداد مستقیم فی مابین شرکت متقاضی و شرکت ارتباطات سیار منعقد میگردد. اداره کل خدمات ارزش افزوده به عنوان واحد مجری قرارداد از سوی شرکت ارتباطات سیار است. همچنین در این مدل شرکت متقاضی لازم است به طور مستقیم به زیر ساخت شرکت ارتباطات سیار و نودهای لازم در شبکه متصل شود. لذا رعایت کلیه الزامات و پیش نیازهای فنی در این زمینه لازم الاجرا بوده و شرکت متقاضی ملزم به پیاده سازی و رعایت کلیه استانداردها و ضوابط فنی شرکت ارتباطات سیار است. به طور کلی شروط زیر به عنوان پیش نیازهای همکاری به صورت مستقیم است.

  • 1- تاییدیه پروپوزال و طرح تجاری ارائه شده توسط متقاضی
  • 2- توان فنی شرکت متقاضی جهت پیاده سازی الزامات و استانداردهای فنی اتصال به شبکه ارتباطات سیار
  • 3- پذیرش تعهد درآمدی معادل با حداقل 9 میلیارد تومان طی همکاری در سال اول توسط متقاضی و ارائه تضامین معتبر لازم
  • 4- تأیید مدیر کل خدمات ارزش افزوده
2-2-1- همکاری به صورت غیر مستقیم

شرکتهایی که امکان همکاری مستقیم به دلیل محدودیت های فنی و یا عدم امکان پذیرش و یا تحقق تعهدات درآمدی را ندارند، میتوانند به صورت غیر مستقیم و از طریق تجمیع‌کنندگان موجود ارائه سرویس نمایند. در این مدل شرکتهای متقاضی میتوانند از طریق 6 تجمیع‌کننده ( شرکای لایه اول ارتباطات سیار) از مزایا و امکانات اپراتور برای ارائه سرویسهای خود به مخاطبین هدف اقدام کنند. در این صورت نیاز به اتصال به پلتفرمهای اپراتور به صورت مستقیم نمی‌باشد و شرکت متقاضی کافیست به پلتفرمهای هر یک از شرکتهای تجمیع‌کننده به انتخاب خود متصل گردد. همچنین در این حالت تعهد درآمدی نیز از سوی اپراتور اخذ نمیگردد. تجمیع‌کنندگان شرکت ارتباطات سیار در حوزه ی خدمات مبتنی بر محتوا عبارتند از شرکتهای زیر:

  • شرکت پردیس اول کیش
  • شرکت مبین وان کیش
  • شرکت رهپویان همراه همتا (همراه وس)
  • شرکت تله پومو
  • شرکت هوشمند اول بهشتی

و یا هر یک از شرکتهای ارائه دهنده خدمات پهن باند که مورد تایید همراه اول می باشند.

3-2-1- فرآیند عقد قرارداد همکاری

چنانچه همکاری به صورت مستقیم باشد، پس از اخذ تاییدیه‌های لازم تجاری، فنی و حقوقی ذکر شده در بند 1-2-1 اداره کل خدمات ارزش افزوده به نمایندگی از شرکت ارتباطات سیار به عنوان مجری قرارداد، اقدام به تهیه و تنظیم و عقد قرارداد همکاری مینماید. در این مرحله یک نسخه تمپلیت قرارداد در اختیار شریک تجاری قرار می گیرد.

2- الزامات فنی

1-2- شروع فرآیند

پس از اخذ تاییدیه‌های تجاری و مدیریتی جهت عقد قرارداد مستقیم، لیست اقدامات لازم به همراه کلیه پیش نیازها و الزامات اتصال به پلتفرمهای همراه در اختیار شرکت متقاضی قرار میگیرد. در این مرحله اطلاعات درخواستی به همراه پیش نیازهای معرفی شده می بایست توسط شرکت متقاضی انجام و پس از تکمیل در اختیار اداره هماهنگی امور فنی قرار گیرد. چنانچه همکاری به صورت غیر مستقیم و با واسط تجمیع‌کننده باشد، لازم است شرکت متقاضی به شرکت تجمیع‌کننده منتخب خود مراجعه کرده و نسبت به ایجاد اتصالات فنی مربوطه اقدام نماید و در این صورت تجمیع‌کننده موظف به فراهم کردن بسترهای لازم جهت ارائه سرویس می باشد.

مراحل طی شده در این فاز (چنانچه همکاری مستقیم باشد) به طور کلی عبارتند از:

  • 1- شرایط هاستینگ و ارتباط دیتا سنتر مقصد (دیتا سنتری که شرکت متقاضی در آن میزبان شده است) و مبدأ (دیتا سنتر شرکت ارتباطات سیار)
  • 2- اخذ تاییدیه‌های حراستی لازم جهت تأیید شرکت متقاضی برای اتصال به شبکه اپراتور توسط اداره هماهنگی امور فنی
  • 3- ایجاد ارتباط شبکه ای ، تنظیم فایر وال ها و تست های ایمینی شبکه و ... (کلیه تست های ایمنی توسط اداره کل ایمنی شرکت ارتباطات سیار انجام میگیرد) قبل از انجام تست های ایمنی تمامی استانداردها و نیازمندیهای لازم به شرکت متقاضی جهت پیاده سازی و رعایت اعلام می شود.
  • 4- اتصال به پلتفرم SDP شرکت ارتباطات سیار
  • 5- اتصال به پنل تجمیعی شرکت ارتباطات سیار برای انجام خدمات پشتیبانی و customer care
2-2- الزامات پیاده سازی و اتصال به پلتفرم ها

پس از پیاده سازی الزامات توسط شرکت متقاضی و انجام کلیه تست های ایمنی و فنی و سپری شدن تمامی مراحل اولیه اتصال شرکت متقاضی به پلتفرمهای SDP اپراتور انجام میگردد. با اتصال به این پلتفرم امکان بهره برداری از امکانات و ابزارهای اپراتور برای ارائه سرویس خود فراهم میگردد. ارسال و دریافت پیامک، دسترسی به DCB اپراتور برای استفاده در سرویسها به عنوان متد پرداخت و دریافت سرشماره پیامکی از جمله امکانات اصلی است که با اتصال به پلتفرم SDP در اختیار شرکت متقاضی قرار میگرد.

مراحل طی شده در این فاز (چنانچه همکاری مستقیم باشد) به طور کلی عبارتند از:

  • شرایط هاستینگ و ارتباط دیتا سنتر مقصد (دیتا سنتری که شرکت متقاضی در آن میزبان شده است) و مبدأ (دیتا سنتر شرکت ارتباطات سیار)
  • اخذ تاییدیه‌های حراستی لازم جهت تأیید شرکت متقاضی برای اتصال به شبکه اپراتور توسط اداره هماهنگی امور فنی
  • ایجاد ارتباط شبکه ای ، تنظیم فایر وال ها و تست های ایمینی شبکه و ... (کلیه تست های ایمنی توسط اداره کل ایمنی شرکت ارتباطات سیار انجام میگیرد) قبل از انجام تست های ایمنی تمامی استانداردها و نیازمندیهای لازم به شرکت متقاضی جهت پیاده سازی و رعایت اعلام می شود.
  • اتصال به پلتفرم SDP شرکت ارتباطات سیار
  • اتصال به پنل تجمیعی شرکت ارتباطات سیار برای انجام خدمات پشتیبانی و customer care

3- تجاری‌سازی خدمات

1-3- دسته بندی سرویسها

به لحاظ نوع سرویس، سرویسها در 3 دسته کلی 2G، 3G و هواداری طبقه بندی می شوند. به لحاظ فنی، شرایط قراردادی، قیمت گذاری محصولات و همچنین تسهیم درآمد در هر طبقه متفاوت است.

1-1-3- سرویسهای 2G

کلیه سرویسهای مبتنی بر متن که محتوای ارائه شده در آن از طریق بستر پیامک به مخاطب ارائه می شود.

2-1-3- سرویسهای 3G

کلیه سرویسهای دیجیتال با محتوای غنی ( Video، music، Game و ...) و اپلیکیشنهای موبایلی در حوزه‌های مختلف جزء این دسته از سرویسها هستند. در این دسته از سرویسها بستر ارائه سرویس به کاربر دیتا و اینترنت می باشد.

3-1-3- سرویسهای هواداری

این سرویسها عمدتا در راستای جمع آوری وجوه حمایتی کاربران تعریف می شوند و کاربرد آن بیشتر برای حوزه‌های ورزشی و فرهنگی می باشد. (مشابه با سرویسهای هواداری باشگاه‌ها و فدراسیون های ورزشی)

بدیهی است جهت راه اندازی سرویس هواداری کلیه تاییدیه‌ها و مستندات لازم جهت راه اندازی این نوع سرویس از نهادهای ذیربط الزامی است.

2-3- فرایند ارزیابی سرویس

این مرحله با درخواست شرکت متقاضی و ارسال مستندات لازم شامل: پروپوزال سرویس، نسخه نصبی اپلیکیشن و راهنما است.

پس از انجام و پایان ارزیابی سرویس، نتیجه به همراه پارامترهای زیر (در صورت تأیید شدن) به شرکت متقاضی اعلام میگردد.

  • تأیید / رد شدن سرویس
  • مدل و قیمت مصوب سرویس ( در قالب مدل اشتراک دوره ای، خرید درون برنامه ای و ... )
  • قیمت اشتراک (در صورت تأیید مدل اشتراک)
  • دسته بندی سرویس و نوع سرویس که نشان دهنده میزان حق السهم طرفین از درآمد این محصول است

بدیهی است قبل از درخواست تعریف و راه اندازی سرویس توسط شرکت متقاضی، فرایندهای فنی و حقوقی اتمام یافته و فرض بر این است که قرارداد منعقد شده و شرکت متقاضی به پلتفرمهای اپراتور متصل شده و آماده ارائه سرویس است.

3-3- استانداردهای ارزیابی سرویس و قیمت گذاری

بررسی پروپوزال و محصول ارائه شده بر اساس استانداردهای ارزیابی اپراتور توسط اداره هماهنگی امور کسب و کار انجام شده و نتیجه به اطلاع شرکت درخواست کننده می‌رسد. معیارهای ارزیابی محصول و مدل قیمت گذاری آن در فایل زیر تشریح شده است.

آیین نامه مربوط به قیمت سرویس های خدمات ارزش افزوده

آیین نامه مربوط به قیمت سرویس های خدمات ارزش افزوده مشاهده

حجم: 400 کیلوبایت

4-3- فرآیند تعریف و راه اندازی سرویس

پس از تأیید سرویس شرکت متقاضی نسبت به تکمیل برخی مستندات اقدام نموده و با هماهنگی و توسط مدیر محصول، در اداره هماهنگی امور کسب و کار نسبت به تعریف آن در پلتفرم SDP اپراتور درخواست می دهد.

تعریف سرویس توسط اداره هماهنگی امور فنی و به درخواست و تأیید مدیر محصول در پلتفرم SDP انجام و اطلاعات آن که شامل موارد زیر است در اختیار شریک تجاری قرار می گیرد.

  • سرشماره تخصیص یافته
  • شناسه منحصر به فرد سرویس
5-3- پیش نیازهای قبل از تجاری سازی محصول

با اتمام مراحل تعریف و در اختیار قراردادن سرشماره و شناسه سرویس، آخرین اقدامات قبل از تجاری سازی آن در این فاز انجام میشود. در این مرحله صحت عملکرد سرویس به لحاظ عملکرد درست سرویس ، عملکرد صحیح فعالسازی و غیر فعالسازی و همچنین نحوه شارژینگ سرویس و مطابقت آن با آنچه مورد انتظار است کنترل و بررسی می شود. برای انجام بررسی های فوق مستنداتی توسط اپراتور تنظیم شده است که توسط شریک تجاری تکمیل و در اختیار اداره هماهنگی امور کسب و کار (مدیر محصول مربوطه) قرار میگیرد و مدیر محصول نسبت به اخذ تاییدیه‌های زیر اقدام مینماید.

  • اخذ تاییدیه صحت عملکرد سرویس / فعالسازی و غیر فعالسازی و ... توسط اداره تست و پایش اداره کل P&S
  • شناسایی درآمد و اخذ تاییدیه صحت شارژینگ از اداره شناسایی درآمد و مدیریت تقلب
6-3- تجاری سازی

پس از اخذ کلیه مراحل فوق محصول در وضعیت تجاری سازی قرار گرفته و شریک تجاری میتواند نسبت به آغاز فعالیتهای بازاریابی خود اقدام نماید.

4- مدیریت و پشتیبانی

1-4- شرایط و ضوابط تبلیغ سرویس

پس از تجاری سازی سرویس جهت آگاهی و اطلاع شرکای تجاری از ضوابط حاکم بر سرویس، در این فاز مستندی با عنوان ضوابط و شرایط ارائه سرویس تنظیم شده است که پاسخگوی سوالات شرکای تجاری در حوزه ی تبلیغات ، نحوه ارائه سرویس به کاربران و خدمات پشتیبانی مشتریان است. این مستند به صورت دوره ای و به فراخور رگیولیشن های جدید اکو سیستم به روزرسانی شده و در اختیار شرکای تجاری قرار میگرد.

2-4- مدیریت کمپین ها

چنانچه شریک تجاری اقدام به راه اندازی کمپین تبلیغاتی جدید نماید، لازم است تا کمپین مورد نظر را به اطلاع مدیر محصول خود در اداره کل رسانده و نسبت به اخذ تاییدیه‌های لازم از اداره‌های هماهنگی امور کسب و کار و مدیریت سرویس اقدام نماید.

3-4- آئین نامه رسیدگی به تخلفات و جرائم

با توجه به اعلام آخرین سند ضوابط و شرایط سرویس، در صورت بروز تخلف در هر زمینه ای، طبق سند رسیدگی به تخلفات و جرائم با شرکت متخلف برخورد خواهد شد. مسئولیت شناسایی، تشخیص و رسیدگی به تخلفات به عهده اداره مدیریت سرویس بوده و اخذ جریمه پس از تأیید نهایی مدیر کل انجام می شود.

4-4- ارزیابی و رتبه بندی شرکتها

ارزیابی شرکای تجاری به صورت دوره ای و بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده انجام میشود. نتیجه رتبه بندی در برخوردهای آتی با شرکای تجاری مد نظر قرار گرفته و در تمامی مراحل از راه اندازی سرویس تا تسویه حساب مالی، رتبه شریک تجاری ملاک قرار خواهد گرفت.

5- تسویه مالی

1-5- محاسبه عمکرد شرکای تجاری

شرکای تجاری در هر لحظه دسترسی به عملکرد خود در هر مقطع زمانی را دارند و میتوانند میزان عملکرد و درآمد کلیه سرویسهای خود را به تفکیک شناسه سرویس و روز از پلتفرم SDP دریافت نمایند.

عملکرد مالی هر یک از شرکای تجاری پس از پایان هر ماه، و در نیمه نخست ماه بعد، توسط اداره روابط تجاری از پلتفرم CPM اپراتور (پلتفرمی که از فیلتر تاییدیه‌های بیلینگ و FMRA عبور میکند) استخراج و در اختیار شرکای تجاری قرار میگیرد. بدیهی است شرکای تجاری میتوانند نسبت به مقایسه این گزارش با گزارش پلتفرم SDP اقدام نمایند.

پس از دریافت گزارش عملکرد، هر یک از شرکتها موظفند نسبت به صدور صورتحساب درآمدی و تسلیم آن (حداقل در سه نسخه) به اداره روابط تجاری اقدام نمایند. لازم به ذکر است گزارش عملکرد ارسالی که به مهر و امضای شرکت طرف قرارداد رسیده است جزء لا ینفک هر نسخه از صورتحساب محسوب شده و باید به همراه صورتحسابها ارسال گردد.

در صورت وجود مغایرتهای جزئی (کمتر از 2% و 1 میلیون تومان و یا کمتر از 10 میلیون تومان مغایرت) ملاک و معیار شناسایی درآمد پلتفر CPM خواهد بود. در غیر این صورت موضوع در کمیته مغایرت جهت کشف و شناسایی علت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت اثبات ادعای شرکتها مبالغ ما به التفاوت در صورتحسابهای آتی شرکت منظور خواهد شد.

2-5- فرآیند و نحوه تسویه حساب با شرکای تجاری

چنانچه شریک تجاری اقدام به راه اندازی کمپین تبلیغاتی جدید نماید، لازم است تا کمپین مورد نظر را به اطلاع مدیر محصول خود در اداره کل رسانده و نسبت به اخذ تاییدیه‌های لازم از اداره‌های هماهنگی امور کسب و کار و مدیریت سرویس اقدام نماید.